WRC2011 / Mexikó Rally / Shakedown
Csillogás és kínlódás. Remek rajt, majd pocsék folytatás. Tömören így lehetne összefoglalni a Ford 2010-es produkcióját. Nem tévesztettem el a naptárt, tudom, hogy 2011-et írunk, de az eddigi történésekből kiindulva nem tartom kizártnak, hogy a tavalyi címke, akár idén is aktuális lehet.
Az idénynyitón a Ford tarolt a hóban, a Citroën viszont inkább lúd volt a jégen. Legyen az akár a győztes, akár a vesztes fél, egyik sem győzi hangsúlyozni a Mexikó Rally előtt: a kaktuszok között minden másképp lesz, mint a messzi északon volt. Más a talaj (jég helyett murva), más a klíma (-30C helyett +30C), és más a tengerszint feletti magassága a gyorsasági szakaszoknak (250m helyett 2750m).
Az igaz, hogy ezek a körülmények nem hasonlíthatóak az első futaméhoz, viszont mindenki számára azonosak lesznek. De akkor mi az oka annak, hogy ezekről a külső tényezőkről most lényegesen több szó esik, mint bármikor máskor? A csapatok szakemberei jelen esetben miért tulajdonítanak nagyobb jelentőséget ezeknek a dolgoknak, mint általában? A válasz egyszerű: mert addig, amíg az első lemért szakaszok időeredményeit nem lehet összehasonlítani, senki sem tudhatja biztosan, hogy a szélsőséges körülményekhez melyik technika alkalmazkodik majd jobban. A múltban szerzett tapasztalatok szinte semmit sem érnek, mindkét fél tiszta lappal indul. Tavaly Mexikóban a Ford motorja elég gyengén muzsikált, ugyanis a Focus szíve meglehetősen nehezen viselte az oxigénben szegény környezetet. Az eredmény: homogén Citroën pódium (Loeb, P. Solberg, Ogier). Ez a keserű tapasztalat mélyen rögzült a vezetőkben és a pilótákban egyaránt. Ezt mi sem bizonyítja jobban, minthogy a svéd diadal ünneplése közben Christian Loriaux technikai igazgató gondolatai már messze jártak:
„Természetesen örülünk és nagyon büszkék vagyunk arra, hogy miénk a dobogó mindhárom foka. A jó rajt és a mámor azonban nem részegíthet meg bennünket, mert az is lehet, hogy Mexikóban majd minden kedvezőtlenül alakul a számunkra. Nem felejtettük el, hogy az elmúlt években milyen gondjaink voltak Mexikóban a versenyképességgel. Nem tudtunk olyan beállítást találni, amivel megfelelően tudtunk volna alkalmazkodni az extrém körülményekhez. Az új Fiesta motorja természetesen teljesen más, mint amilyen a Focus-é volt, és én nagyon bízom benne, hogy sikerült azokban a paraméterekben javulnunk, amikben korábban gyengébbek voltunk. Azt gondolom, hogy Portugália lesz az első olyan verseny a naptárban, ahol majd objektíven le lehet mérni, hogy ki hol tart a másikhoz képest.”
A felkelők oldaláról csoszogjunk át a barikád másik oldalára, és nézzük mi a helyzet a WRC birodalom felett uralkodó, ám jelenleg a sebeit nyalogató Citroënnél. A propaganda gépezet már Svédországban beindult, és a team kommunikációjának azóta is az a fő üzenete, hogy majd Mexikóban megmutatjuk! Mi mást mondhatnának? A franciák ahelyett, hogy Loeb gyenge rajtja miatt keseregnének, inkább azzal hergelik Hirvonenéket, hogy milyen príma lesz majd számára a hatodik rajtpozíció a murvás verseny első napján. Két hete mást se hallani mint azt, hogyan fognak majd a hátrányból előnyt kovácsolni. Ezzel nehéz is lenne vitatkozni, de azért én csendben megjegyezném, hogy csupán az első nap első szekciója lesz alkalmas arra, hogy Seb űr-időket szaladjon, mert a második körben már a többieknek is ugyanolyan tiszták lesznek az ideális ívek. Tegyük fel azonban, hogy érvényre jut a papírforma, bejön a taktika, és a király vezet majd az első nap végén. Ezzel még nem nyerte meg a versenyt! Sőt! A színdarab hátralévő részében neki kell majd eljátszania egy nem éppen könnyű szerepet: Jogar, palást, korona le; seprű, lapát, fejkendő fel! És máris kész: a takarítónő...
Abbahagyom Loeb zrikálását, hiszen summa-summarum, tökéletes helyzetből tüzelhet a riválisaira. Az élcelődést követően megadom neki azt a tiszteletet, hogy a verseny legnagyobb esélyeseként tekintek rá.
Az utóbbi időben többször volt olyan látomásom, amiben eljött Petter Solberg nagy versenye, ám ezek a megérzések, valahogy sohasem tudtak igazán beteljesedni. A fránya álom azonban csak vissza-visszatér... Most, amikor a Mexikó ralira gondolok. megjelenik előttem Petter, féktelen, örömtől eltorzult arca, fején hatalmas sombero, és csak locsolja, locsolja a pezsgőt mindenfelé. Olyan ez, mint amikor a Csillagok háborújában Obi van Kenobi zavart érzett az erőben. Számomra Petter Solberg is egy Jedi, és ebben az epizódban nagy mutatványt várok tőle. Szerencsére ehhez visszakapta fénykardját (a kormányt), amit a svéd rali utolsó napján elvettek tőle.
A többiekkel kapcsolatban nem tartom lényegesnek, hogy mély elemzésekbe bocsátkozzak, és azt fejtegessem, ki miért tapossa majd padlóig a gázpedált.
Hirvonen nyilván szeretne ott maradni ahová az első futamon repítette magát, és teljesen nyilvánvaló, hogy nem akarja a tavalyi év gödreit újra végigjárni.
Latvala, miután az utolsó teszten megint összehajtogatott egy Fiesta WRC-t, nem tehet mást, minthogy a versenyeken igyekszik a főnökök kedvében járni.
Ogier dolga sem ígérkezik egyszerűnek, ha a mindenre elszánt Loeb támadását ki akarja védeni. Ehhez kb. fénysebességre kell kapcsolnia.
Ahány versenyző, annyi megközelítés és egyedi tényező, amik folyamatosan ott motoszkálnak azokban a fejekben, amelyek a kormány mögött a másodperc ezred része alatt hozzák döntéseiket. Az olyan természetes célok mellett, mint a futamgyőzelem és a világbajnoki cím, ezek az apró és finom belső késztetések egészítik ki, és teszik teljessé a nagy WRC mozaikot.
Minden év egy háború. Minden futam egy új hadjárat. Minden áldott nap egy újabb ütközet, és minden egyes gyorsasági szakasz egy külön párbaj a résztvevők között.
A Mexikó Rally-nak is megvan a helye ebben ebben a sorban, de nem véletlen, hogy most sokkal több szó esik a technikáról, mint a személyes motivációkról és a harc mestereiről.
A nagy meleg és az oxigénben ritkább levegő miatt nem lehet előre tudni, hogy melyik autó mire lesz majd képes. Az eddigi tapasztalatok és a technikusok becslése szerint, ezen a futamon a motorok teljesítménye minimum 20%-al lesz alacsonyabb, mint Svédországban. Egy ilyen helyzetben pár százalék különbség leküzdhetetlen szakadékot nyithat a harcoló felek között.
Ha tehát az egyik Jedi lovag kardja hosszabb lesz mint a másiké, akkor borulni fog a Csillagok háborúja forgatókönyve. Ma még senki sem tudhatja, hogy melyik epizód következik.
A Shakedown után azt mondom: a Jedi visszatér. A csata azonban csak most kezdődik, és az sem kizárt, hogy a Birodalom visszavág.
7 komment
Címkék: ford hangulat portré lányok 2011 wrc jm.latvala sebastien loeb mexico rally
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Castigliano (törölt) 2011.03.04. 19:49:01
Köszönöm!
Lookie 2011.03.05. 09:37:18
burnsie 2011.03.05. 11:37:47
köszönjük...
:-(
-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.03.05. 13:21:51
gratulálok a munkádhoz.
Greenmanusz 2011.03.06. 13:50:36
Remélem, hogy ez az Ozsi gyerek rálép azért párszor az idén is Loeb tyúkszemére.
B. MAX 2011.03.06. 19:47:42
B. MAX 2011.03.06. 19:49:49
nem tudom lesz-e még egy olyan hely az idei szezonban ahol ennyi gyönyörű képet lehet majd készíteni...
Nem lesz könnyű :)
Utolsó kommentek