WRC2011 / Svéd Rally / Skandináv fiesta
Annál szebb, és izgalmasabb szezonkezdést nem is kívánhatna a raliért rajongó ember, mint amilyenben a múlt hétvégén volt részünk Svédországban. A 2011-es WRC szezon nyitánya, minden idők egyik legszebb és legizgalmasabb versenyként került be a históriás könyvekbe. Ennek legfőbb oka a kedvező időjárásnak és a tökéletes körülményeknek köszönhető.
Amikor szerdán délben megérkeztem Göteborgba, napos és nem különösebben hideg (-2C) idő fogadott. A verseny központja Karlstadban volt, ahova háromszáz kilométert kellett autóznom. Kezdetben csupán befagyott tavak és néhány hófolt szegélyezte az utam, azonban a célomat elérve vaskos hófalak jelezték: itt most minden rendben van, nem kell aggódni a futam miatt, mint oly gyakran az elmúlt években. Csütörtök reggel sűrű hóesésre ébredtem és az előrejelzések szerint, ez az isteni ajándék egész nap hullani fog az égből. Örömöm akkor vált teljessé, amikor a hét hátralévő napjaira mosolygós napocskák ikonjai szerepeltek a táblázatban.
Az egyik legfontosabb tényező tehát biztosan adott lesz a nagy előadáshoz. De vajon lesz-e elég látvány és izgalom? Milyenek lesznek az új technikák? Kik lesznek a főszereplők? Az új autók új erőviszonyokat is hoznak, vagy minden marad a régiben, és Loeb akkor is világbajnok lesz, ha egy pótos IFA volánja mögé ültetik? Az autókkal kapcsolatos kérdésekre viszonylag gyors választ kaphattunk a teszten. A kis lódarazsak mérgesen zümmögtek az erdőben, de a korábbi WRC-hez képest megszűnt a mélyről jövő, nyomatékos brummogás, és az új autók a Super2000-es, valamint a Super1600-as motorok zenei világához kerültek közelebb. A kisebb hengerűrtartalom (2000 helyett 1600) és a magasabb fordulatszám miatt, az új hangzás egy oktávval feljebb került. Ha osztályozni kellene, akkor egy gyenge négyest tudnék felajánlani az új WRC nyújtotta akusztikai élményre. Ez nem tekintendő rossz jegynek, hiszen a raliban még mindig a Gruppe B-s autók szimfóniája jelenti a mértéket.
A fülünk mellett természetesen a rali szemünkre gyakorolt hatása a legfontosabb. A sebesség nem volt lélegzetelállító, de azt se mondanám, hogy csoszogtak a srácok. Itt azért szigorúbban osztályoznék mint a hang tekintetében, és csupán egy kövér hármast kanyaríntanék a bizonyítványba. A csúcskategória masináinak szemmel láthatóan gyorsabbnak kellene lenniük mint a Super2000-es gépeknek, ehhez képest a két legjobb Super2000-es (Sandell, Brynildsen) rendre oda tudott érni a csúcs WRC-k közé... Következzék a látvány, amire ismét jó jegyet osztanék, ugyanis ebben nem maradt hiányérzetem. Az új autókkal csak azok lehettek gyorsak, akik végig a gázon állva, a lehető legmagasabb fordulatszámon autóztak. Nem lehetett másképp, mert az autó és a technika csak ebben az esetben nyújtotta az elvárható maximumot. A beszüntetett központi elektronikus differenciálmű pedig egy teljesen új vezetési stílust igényelt. Az új szabályok szerint épített autók számomra a legfontosabb változást azzal hozták, hogy a jó féktáv, majd íven elfordulás és nyomatékból nyílegyenesen kigyorsítás kora véget ért. Sebastien Loeb-nek ugyanúgy meg kellett cibálnia és keresztbe kellett fordítania az autóját 5-6. sebességi fokozatban, mint a skandinávoknak. Ez tehát igazán örvendetes változás a korábbiakhoz képest! Aki gyorsan akar menni, annak nagy sebességgel és agresszívan kell támadnia a kanyarokat, mert különben elvész a lendület és a következő métereken arra megy el az energia, hogy visszanyerd a sebességet. Ezt pedig a stopper nem fogja megbocsátani.
Apropó 6. fokozat! Az új autókkal a versenyzők számára sokkal melósabb lett a vezetés, mint korábban. Gondoljunk csak bele, hogy a Peugeot 307 WRC csupán négy fokozatú váltóval volt ellátva. Azt pedig már csak érdekességképpen jegyezném meg, hogy ennek a motornak a tervezője, alapvetően három fokozatú váltóra tervezte az egész konstrukciót... Az új és a régi WRC-k nyomatékgörbéje igazán beszédes grafikon lehet azok számára, akik értenek hozzá. A hang, a sebesség és a látvány tekintetében tehát katarzisról semmiképpen sem beszélhetünk, de jelentem azok a félelmek sem váltak valóra, amelyek az új szabály miatt hatalmasodtak el a ralit szerető és féltő szurkolókon. A WRC köszöni szépen jól van, életben van, és ezekkel a szabályokkal is sok-sok örömet fog okozni mindenkinek.
Amiben persze azoknak is nagy szerepük lesz, akik ezeket a gépeket irányítják. Azt gondolom, hogy ez egy sokkal érdekesebb oldala az éremnek, mint maga a technika. Az első futamon látottak és hallottak alapján, szent meggyőződésem, hogy a 2011-es esztendő, nem elsősorban a technikáról, és az új autókról fog szólni. A Citroën és a Ford véghezvitte azt a bravúrt, hogy két olyan masinát alkotottak, amelyeknek egyetlen egyforma csavarja sincs, mégis a végeredmény tekintetében szinte teljesen egyforma eszközök születtek. Ez a legfontosabb feltétele annak, hogy a srácok csak egymásra és az órára tudjanak koncentrálni.
Ez az év úgy gondolom, hogy fenekestül fogja felkavarni az elmúlt hét évben alig-alig fodrozódó állóvizet. Loeb uralkodásának hét esztendejében, olyan feszültségek keletkeztek a felszín alatt, amelyek úgy gondolom, hogy ebben az évben fognak elementáris erővel a felszínre törni.
Az egyik ilyen feszültséggel teli pont a Ford csapat főhadiszállásán van, ahol Latvala és Hirvonen türelmi ideje lassan lejár. Ha a két kedves-aranyos-ügyes finn srác, idén nem rak össze legalább egy világbajnoki címet, akkor ezt a párost szét fogják robbantani.
A gyári csapat mellett készülődik egy másik fiatal, és mindenre elszánt tengely, melynek a norvég Mads Ostberg és a svéd P-G. Andersson a legerősebb pontjai. Ők ketten, már Svédországban is bizonyították, hogy elég gyorsak bárkihez is viszonyítjuk őket (az első napon egy kivételével minden gyorsasági szakaszt ők ketten nyertek).
Loeb-re nézve azonban úgy gondolom, hogy legalább ennyire veszélyesek azok az elfojtott erők, amik a közvetlen közelében feszülnek.
Petter Solberg és Sebastien Ogier személyében két olyan ellenféllel kell szembenéznie, akikkel ugyan egy szekértáborban van, de ez nem sok védelmet jelent a számára. Sőt! A Citroën DS3 minden porcikája új homologizáció, tehát a két srác is ugyanazzal a friss technikával rendelkezik mint ő.
Solberg és Ogier fejében komoly tervek vannak: Mindketten le akarják győzni a bajnokot. Solberg úgy gondolja, hogy erre most azért van jobb esélye, mint az elmúlt években, mert a technikai feltételek teljesen kiegyenlítődtek. Érzi ő is, hogy ez lesz pályafutása talán utolsó nagy lehetősége, hogy Loeb tyúkszemére lépjen. És végül, de nem utolsó sorban, itt van Sebastien Ogier, akinek az ambíciói és a motivációi talán a legveszélyesebbek Sebastien Loeb szempontjából. A verseny után sikerült egy kis beszélgetésre időt szakítanom néhány francia újságíró barátommal. Megemlítettem nekik, hogy Loeb milyen nehezen viselete az utolsó szakasz céljában, hogy az extra 3 pontért folyó küzdelemben (Power stage) éppen Ogier volt gyorsabb nála. Erre ők kicsit beavattak mi rejtőzik Seb-2 fejében. Ogier magasról tesz a Fordra, Hirvonenre és Latvalára. Persze szeretne előttük végezni, de ennél sokkal fontosabb számára, hogy Loeb skalpját még az előtt begyűjtse, hogy a legenda visszavonulna. Ogier pontosan tudja, hogy a következő tíz évben még bőven lesz alkalma és lehetősége a világbajnoki címért harcolni. Ha azonban a hétszeres világbajnokot szeretné elkapni, akkor nincs mire várnia. Itt és most kell megmutatnia, hogy képes arra, amire eddig senki más nem volt a világon. És végül nézzük a WRC alfa hímjét, vajon mit tartogat számára 2011? Svédországban a kedvezőtlen rajtpozíció sok-sok másodperc hátrányt jelentett számára az első napon, majd több defekt is drága időveszteséget okozott neki. Mindez azt vonta magával, hogy Daniel Elenának a Super2000-es autók időeredményeit kellett böngésznie a szakaszok céljában... Mi ez, ha nem övön aluli szituáció?
De mi szükség volt erre? Loeb miért nem jelentette be tavaly a francia futam céldobogóján, hogy ennyi és nincs tovább? Én a helyében már az utolsó két futamra sem mentem volna el, hiszen azt amit elért, már senki nem veheti el tőle. Azt az ünneplést, amit egész Franciaország rendezett a tiszteletére, nem hinném, hogy meg lehet ismételni. Akkor miért? Miért van még mindig itt? Miért lesz jobb úgy abbahagyni a versenyzést, hogy valaki majd kaján vigyorral locsolja az arcába a győztesnek járó pezsgőt, és neki mindehhez modorosan asszisztálnia kell? Elég ha kap még két szerencsétlen defektet ebben az évben és a pályafutása végére nem felkiáltójel, hanem egy nagy tintafolt kerül...
Az első futam utolsó méterein, amikor az autóját nem tudta beindítani, Solberg úriember módjára segítette ki a bajból. A folytatásban azonban csak magára számíthat. Nem tenném fel rá a pénzem...
44 komment
Címkék: ford akció hangulat citroen portré 2011 wrc ugrató jm.latvala sebastien loeb mikko hirvonen swedish rally
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2011.02.11. 14:25:44
don-foto · http://donfoto.deviantart.com 2011.02.11. 17:38:19
itt lesz kemény küzdelem a szép tiszta fotó.
várjuk őket! :)
Miki75m 2011.02.11. 21:50:52
BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2011.02.14. 09:51:00
Castigliano (törölt) 2011.02.14. 19:32:30
erosmester 2011.02.18. 20:23:11
amit tavaly. Amíg Tornász megy addig Ő viszi a nagy vázát.Lehet,hogy a kis Seb is behúz egy-két jó ered-
ményt,sőt a két finnnel is kell számolni,de Loeb "megcsinálja".Az első aszfalton kirajzolódik majd
hogy a motorerő és az autó összhangja melyik autó-
nál jobb,de ne feledd,a bab az nemhús.7 VB cím
mögött van bőven rutin és egy jó autó egy szuper
csapattal.Légyszíves ha van fotód a Fordok motorteréről akkor tedd közzé.Egy másik oldalon egy fotós munkáiból úgy tűnt,hogy a két finn autójában Kevlárból volt az airbox,a Stobartos
kocsiiké pedig alu.Jó lenne beazonosítani.
B. MAX 2011.02.18. 20:39:09
Ui: szétnézek a képek között, de legrosszabb esetben Mexikóban megvizsgálom.
www.szem.tv · http://csikosgabor.blogspot.com/ 2011.02.18. 21:52:41
B. MAX 2011.02.18. 22:03:01
Szerintem Loeb nem ezért megy még. Szerintem neki azért kell mennie, mert a Citroen nem akart az új szabályok szerint épült autóval nélküle nekivágni a szezonnak. Seb-nek a hét világbajnoki címéhez szükség volt egy fantasztikus autóra és csapatra, most viszont amikor minden teljesen bizonytalan a Citroennek van szüksége a lehető legerősebb összeállítású csapatra. És ez természetesen elképzelhetetlen lenne Loeb nélkül. Mert Ogier ügyes, Ogier gyors, de még sem murván, sem pedig aszfalton nem tudja azt amit a király. Ebben a mezőnyben, ha nem egy-egy szakasz vagy verseny megnyerését tekintjük célnak, hanem a 13 futamra kellene fogadni, akkor még mindig Loeb-nek vannak a legjobb esélyei. A papírforma szerint. Szerintem meg dőlni fog a papírforma :)
Miki WRC · http://evoklub.hu 2011.02.19. 09:17:08
(Azért mehikóban az első napon jól jön majd Loebnek az a 6. rajtpozíció ;)
Miki WRC · http://evoklub.hu 2011.02.19. 09:19:29
B. MAX 2011.02.19. 10:29:31
Svédoszágban egyébként Christian Loriaux technikai igazgató azt mondta, hogy a portugál futam lesz az első, ahol majd objektíven meg lehet ítélni, hogy melyik gyár hol tart a másikhoz képest.
Várjuk! Várjuk!
solid01 2011.02.19. 12:49:16
A Citroen semmiképpen nem akart Seb nélkül kiállni a nagyvilág elé. Bár én Pettert kicsit esélyesebbnek látom mint Ogiert.
Viszont cserébe az egyelőre bizonytalan év végi befejezésért úgy vélem magasabb az a bizonyos összeg Loeb szerződésén, pont az említett bizonytalanság miatt.
!Maddest! 2011.02.19. 13:39:04
B. MAX 2011.02.19. 16:08:45
Aszállító 2011.02.19. 18:31:59
Remek írás, fantasztikus képek!
tab4 2011.02.19. 18:49:54
Kicsit mellé ment ez az írás, de a képek szuperek, köszi.
B. MAX 2011.02.19. 19:17:05
Nem baj, hogy nem értünk egyet, de azt elhiheted nekem, hogy nem a hasamra ütve írtam, amit a cikkben találtál. Nem benyomások és a fantáziám vezette a tollam. Vannak dolgok, amik a hivatalos sajtótájékoztatókon és nyilatkozatokban sohasem lesznek benne, de attól még léteznek... Amiről írtam olyan kulissza, ami azok között, akik versenyről-versenyre ott vannak, nem minősülnek titoknak. Megjegyezném még, hogy Loeb-nek felesége és gyermeke is van, akiket imád, imád és imád. Rájuk sem jut az állandó utazás és versenyzés mellett annyi ideje, mint amennyit szeretne velük lenni... Sok dologból áll össze egy döntés háttere, és én csak ezt szerettem volna az írásommal érzékeltetni.
beni00 2011.02.19. 19:27:19
grat a képekért.
B. MAX 2011.02.19. 19:36:36
Háát persze, hogy szeret ralizni! Különben a francia futam után nem nyerte volna meg a Catalunya és a Wales Rally-t. Senki sem azért hagyja abba a versenyzést, mert már nem szeret ralizni. Sainz, Grönholm, Mills, stb... Ma is imádják a ralit, de az élet nem csak a raliról szól. A kérdés az, hogy ő és a Citroen vezetése ugyanabban a pillanatban szeretne pontot tenni egy gyönyörű és megismételhetetlen karrier végére.
!Maddest! 2011.02.19. 21:13:27
burnsie 2011.02.19. 22:39:44
szerintem egy közepes pilóta, akinek nem sok keresnivalója lenne egy mads ostberg mellett, aki viszont tényleg nagy tehetség.
pg kb gardemeister szint...
B. MAX 2011.02.20. 00:03:04
Több okból is kevés szó esik az érkezőkről. Az egyik, hogy csak a Mini prgramja ismert, és nekik is csak egy csonka 2011-es szezon van betervezve. Emiatt akkor sincs ok az aggodalomra, ha remek autójuk lesz. A BMW és a Prodrive házassága gyümölcsöző lehet, de idén még nincs miért aggódnia a Fordnak és a Citroennek. A többi gyártó, akik esetleg érkezésükkel ilyesztgetnek még kevesebb konkrétummal bírnak mint a Mini... Itt és most csak a következő szakasz, nap és verseny számít. Majd akkor ráér mindenki aggódni, ha testet öltenek a víziók...
B. MAX 2011.02.20. 00:08:01
Ezzel nagyon nem értek egyet... Gardemeister sohasem produkált olyan szakaszgyőzelmeket mint P-G... Andersson elképesztően jó pilóta és ha komolyabb lehetőséget kap bizonyítani fogja. Mikko, Latvala, Loeb, Ogier, Solberg, Ostberg, életre-halálra mentek és Andersson mégis többször kifújta az orrukat. Latvala sokkal többet hibázott, de nem fizetett érte akkora árat, mint Andersson. Én hiszek ebben a srácban, mert kevés olyan pali van a mezőnyben akitől feláll a szőr a kezemen, ha elmegy mellettem... Ő ilyen. Az idő majd eldönti, hogy jól ítéltem-e meg, vagy Neked volt igazad :)
sirchimboak 2011.02.20. 03:35:08
Viszont az egy vicc, amit a Nattán Gyuri is írt egy másik rallys oldalon, hogy amit Solberg csinált, azért itthon kizárnák! Csak nálunk ilyen suták a szabályok??? Ezen lehet inkább elgondolkodni...
tab4 2011.02.20. 11:24:44
Köszönöm, hogy válaszoltál, el is fogadom a véleményed, bár én akkor is azt gondolom, hogy ahhoz, hogy valaki eddig eljusson, nem átlagos versenyszellem kell. Azt pedig lekapcsolni nem lehet...
Üdv,
-Dr. Úr, elmehetek? -Nem, elmebeteg! 2011.02.20. 16:23:01
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.02.21. 02:12:32
B. MAX 2011.02.21. 08:04:25
Solberg szezonját nem érinti a büntetés, mert a tiltás csak Svédországra érvényes. Én idén csak olyan helyeken voltam, ahol tavaly nem fotóztam. Erre az évre ugyanis azt a célt tűztem ki magam elé, hogy nem ismétlen magam. Nem volt könnyű dolgom és komoly lemondásokkal is járt (emiatt passzoltam a híres Colin Crest ugratót...), de a visszajelzések azt mutatják, hogy nem követtem el jóvátehetetlen hibát :-)
Solbergért nem kell aggódni :-)
geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2011.02.21. 09:02:23
Én Lesjöforsban próbáltam nézni, és nagyon felb..tt maga a rendezés (bővebben a blogomon), szóval arra lennék kíváncsi, hogy hová érdemes esetleg jövőre menni, melyik szakaszhoz, melyik végéhez, ahol mondjuk hosszabban be lehet látni, nem csak egy villanásra; egyáltalán mennyire ugyanazok az utak vannak kijelölve vajon?Köszi előre is, ha van okosság.
GiXXXer 2011.02.21. 10:36:27
Csodás képek egy csodás versenyről! Hatalmas respect értük!
Remélem a mini is bele tud majd piszkítani a citromosok és a kék oválosok küzdelmeibe, és az is jó lenne, ha a Hunyadi, a Totoja, és az Opelssonból avandzsált Spykersson WRC-be lépése se lenne puszta szóbeszéd! Több WRC indulhatna, mint Mehikóban az összes nevező... :S
sirchimboak 2011.02.21. 14:51:29
GiXXXer 2011.02.21. 15:49:12
sirchimboak 2011.02.21. 18:57:30
GiXXXer 2011.02.21. 20:11:57
B. MAX 2011.02.21. 23:57:13
Bye - bye Svédország!
Utolsó kommentek